המסלול האקדמי של המכללה למינהל

בית הספר למוסמכים במינהל עסקים

בחזרה ללוח המודעות האלקטרוני

 

סוגיות נבחרות בניהול - קורס בלמידה מרחוק

צוות ההוראה: פרופ' אורן קפלן וגב' לירון טנדלר

 

אז למה צריך קורס בלמידה מרחוק?

 

יש לא מעט סיבות מדוע צריך קורס בלמידה מרחוק. ניתן לחשוב על לפחות שלוש נקודות מבט:

א) הסטודנט     ב) המערכת      ג) החברה הישראלית

 

הסטודנט: במקום לבזבז זמן בפקקים בדרך לקמפוס, לשבת שעה וחצי בשיעור, לבקש שידליקו את המזגן, לבקש שיכבו את המזגן, לעמוד בתור בקפיטריה... אפשר לשבת בבית מול המחשב בשעה שאת/ה בחרת, וללמוד. ניתן לחסוך זמן, אבל יותר חשוב מכך, איכות הלמידה בזמנך החופשי באווירה נינוחה בבית חשובה יותר מהכל.

 

המערכת: בטווח הקצר קשה לומר שהקורס חסכוני למערכת (למעט החיסכון בחדר לימוד בקמפוס הצפוף שלנו). מאחר והעבודות מוגשות באופן אינדיבידואלי ובכמות גדולה בהרבה מקורס רגיל הרי שצוות ההוראה בקורס עסוק לאורך כל הסמסטר בטיפול במטלות, בעידכון האתר, בהכנת חומרים חדשים להוראה וכדומה.

היתרון המשמעותי הוא בטווח הארוך. פלח השוק הפונה כיום ללימודים בקמפוס ראשל"צ מוגבל בהכרח מבחינה גיאוגרפית. סביר להניח שרוב הסטודנטים מגיעים לקמפוס מאזור שבין "חדרה לגדרה". קורסים בלמידה מרחוק יוכלו בעתיד לאפשר לסטודנטים המרוחקים מהקמפוס לרכז יום או יומיים של לימודים פרונטליים בקמפוס ולהשלים את לימודיהם בלמידה מרחוק (ומי יודע, אולי נוכל להציע תואר שלם בלמידה מרחוק). אומנם עוד חזון למועד אבל צריך להתחיל מאיזשהו מקום...

 

החברה הישראלית: הפערים החברתיים בישראל מהווים מוקד לדיונים ציבוריים רבים. ההשכלה הגבוהה אינה פתוחה לכל, גם אם שיפור רב חל בשנים האחרונות (ואגב, המכללה למינהל היתה המוסד הראשון שפתח את שערי ההשכלה הגבוהה מחוץ לאוניברסיטאות). למידה מרחוק מאפשרת גם לסטודנט שגר בישוב מרוחק בפריפריה ללמוד באקדמיה ולבחור את מוסד הלימודים המתאים לצרכיו ורצונותיו. בנוסף, אנשים שעובדים בתחומי עיסוק שאינם מאפשרים להגיע לשיעורים בשיטת הלימודים הרגילה יוכלו להשלים את לימודיהם בלמידה מרחוק בזמנם החופשי (גם אם לא כל מסלול הלימודים יהיה בלמידה מרחוק).

 

העתיד?

לא לגמרי ברור. האינטרנט חודר לחיינו בצורה חזקה מאוד. עם זאת, יש שאומרים שהמחשב לא יכול להחליף את המגע האישי. אלו יאמרו שהמפגש החי "מרצה-סטודנט" הכרחי ומוסיף רבות לאיכות הלמידה. למען האמת, גם אני סבור כך במידה רבה.

בכל זאת, אני מאמין שחשוב שיהיו אפשרויות. בחברה דמוקרטית ופלורליסטית צריך לאפשר לפרט לבחור את מה שמתאים לו ביותר, לאישיותו, לרצונותיו, ולמגבלותיו (זמן, עבודה וכדומה). קורס בלמידה מרחוק מאפשר סגנון למידה נוסף לסטודנטים ובשלב זה הוא מועבר כקורס בחירה לסטודנטים החפצים בשיטה זו.

זהו הקורס הראשון בלמידה מרחוק שנפתח במסלול האקדמי של המכללה למינהל בשנת 1997. מהניסיון שצברתי בהעברת הקורס מצאתי כי יש סטודנטים ששיטה זו מתאימה להם יותר מכל שיטה אחרת והם מאושרים ללמוד כך. לעומתם סטודנטים אחרים נרתעים ומעדיפים את המפגש הרגיל בכיתה. אז מה תהיה עמדתכם כלפי הקורס? נסו והיווכחו בעצמם. אשמח לשמוע את החוויות במהלך ובסיום הקורס.

 

מדוע קורס "א-סינכרוני"?

קורס זה מועבר בצורה "א-סינכרונית" כלומר, איננו קורס מקוון שבו האינטראקציה בין המרצה והסטודנטים נעשים בזמן אמת. הקורס מהווה למעשה קורס מסורתי בהתכתבות שבו כל סטודנט פועל בזמנו החופשי. אישית אני מעדיף פורמט זה של קורס למידה מרחוק על פני קורס סינכרוני. מדוע? כי קורס מקון מנסה להידמות לקורס פרונטלי הדורש כמובן מחוייבות לזמן ספציפי בו הכיתה מתאספת ללמידה, גם אם זו נעשית מרחוק. אני סבור שאם כבר מתחייבים לזמן משותף, אני מעדיף שהוא יהיה בקמפוס וייתן גם את יתרונות המפגש הבלתי אמצעי בין אנשים בכיתת הלימוד. אם הקורס הוא בלמידה מרחוק, אני מעדיף את גמישות הזמן המלאה שקורס כזה יכול להעניק. זו כמובן גישתי האישית ויש מרצים וסטודנטים שלהם העדפות אחרות.

 

אם אתם קוראים כעת טקסט זה ואינכם רשומים לקורס, הנכם מוזמנים להירשם ולהצטרף לחוויית למידה שונה בסמסטר הקרוב. ניתן לפנות בכל שאלה בדואר האלקטרוני המופיע להלן.

 

להתראות

פרופ' אורן קפלן

יצירת קשר: okaplan@colman.ac.il